Nog maar vier maandjes... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veerle - WaarBenJij.nu Nog maar vier maandjes... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veerle - WaarBenJij.nu

Nog maar vier maandjes...

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg Veerle

17 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Heeeee :)

Whaaaaa over vier maand ben ik alweer in Nederland…. Daar wil ik voorlopig echt nog niet aan denken, ik vermaak me hier nog steeds prima.

Stage gaat goed, ik begin steeds beter mijn weg te vinden. Floor en ik gaan deze week beginnen met taalspelletjes die we gaan doen met de kinderen. Zo kunnen we ze op een leuke manier helpen met het leren lezen. Ik merk nog steeds veel verschillen met Nederland, we moeten hier echt zelf met ideeën komen anders zitten we de hele middag te kijken en niks te doen. Het contact met de andere zusters wordt naar mijn idee iets meer en het gaat wat makkelijker. De kinderen zijn leuk, maar ze kunnen er wat van. Ben al een aantal keer flink boos geworden, maar de band tussen mij en hen wordt wel steeds beter. We eten iedere middag samen met de kinderen, natuurlijk echt Surinaams. Rijst met kip en wat groenten en als de lepels op zijn mogen we heerlijk met onze handen eten!

De afgelopen weken natuurlijk niet alleen stage gelopen, maar ook heel veel leuke dingen gedaan. We hebben een poolparty gehad op het dak van een hotel en zijn ondertussen al twee keer met een partybus geweest. Je staat dan op een open bus, met harde muziek, genoeg drank en die rijdt dan door het centrum, erg leuk!!

6 maart was Holi Phagwa. De Hindoestanen vieren dan het begin van het nieuwe jaar en wij natuurlijk ook. Op het onafhankelijkheidsplein en in de palmentuin was het ’s middags en ’s avonds een groot feest. Iedereen had kleurenpoeder om elkaar onder te gooien, we zaten er helemaal onder wat mooi. ’s Avonds draaide DJ Chuckie, zo gaaf!!! Nu anderhalf week later heb ik nog steeds roze highlights in mijn haar, maar het was het waard. Die zondag zijn Suzan, Jill en ik naar Peperpot geweest. Dit is een natuurpark aan de overkant van de rivier, hier zijn we met een bootje naar toe gevaren. Aan de overkant moesten we eerst nog een stuk fietsen, en toen hebben we zes kilometer door het park gelopen. We hebben van alles gezien, vlinders, enge torren en beesten, salamanders, een mega hagedis en aapjes! Een erg leuke dag met heerlijk weer.

Verder zijn we lekker uit eten geweest met de huisgenootjes, hebben we bij het vat wat gedronken en zijn we weer naar de vreemdelingenpolitie geweest voor ons visum. Om kwart voor elf was onze afspraak, om kwart over twee waren we aan de beurt…. Echt Surinaams dus. Nu maar hopen dat we hem in juni hebben.

Afgelopen weekend hebben we onze eerste trip gehad, wat gaaf!!! Zaterdagochtend zijn we samen met de meiden van Saron in de bus vertrokken richting Albina. Hier zijn we met een bootje naar de overkant van de rivier gevaren naar het buurland Frans-Guyana. Dit is Frankrijk, dus gewoon Europa. Mensen rijden aan de rechterkant van de weg en je moest met euro’s betalen. Hier hebben we een markt bezocht en een oude gevangenis. Daarna hebben we twee uur richting Galibi (Suriname) gevaren. Een dorpje met ongeveer 900 inwoners waar wij zouden overnachten. We hebben gezwommen in de rivier en gevolleybald tegen andere toeristen en tegen de locals. Daarna hebben we gegeten, hele lekker bami van onze eigen kok die mee was. Na het eten hebben we allemaal lange kleren aangedaan en rond een uur of tien gingen we met het bootje richting een ander strand. Hier zouden we gaan kijken hoe een schildpad haar eitjes zou leggen. De eerste schildpad die we zagen ging al terug het water in, haar proces was verstoord doordat andere toeristen aan het flitsen waren met camera’s. De volgende lag op een verkeerde plek waardoor we het niet goed zouden kunnen zien. Het plan was om naar een ander strand te varen, maar we kwamen er nog een tegen. Hier hebben we op gewacht. Dit duurde erg lang, later bleek dat dit kwam doordat een achtervin was afgebeten door een haai of orka. We hebben met z’n allen op het strand gelegen en een poging gedaan tot slapen, wat best koud was. Uiteindelijk was het zover en mochten we gaan kijken, heel bijzonder om te zien hoe ze haar eitjes legt. Echt gaaf! Rond drie uur waren we bij ons ‘huisje’ en konden we slapen na een vermoeiende dag. De volgende dag was ik om zeven uur alweer wakker en kon niet meer slapen. Na een heel uitgebreid en lekker ontbijt hebben we gezwommen en een dorpswandeling gemaakt. Daarna zat het er alweer op. Weer in het bootje naar Albina en weer met de bus naar huis. Wat een geweldig dagen heb ik gehad, echt!

Ik heb nu al zin in de volgende trips en alle andere leuke dingen die we gaan doen. Vorige week hebben we veel regen gehad, maar gelukkig is het de laatste paar dagen weer heerlijk weer. Lekker genieten dus:)

Liefs!!!!

• 17 Maart 2015 - 07:01

Jeroen:

Hey Veerle! Goed om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben! En die tripjes zijn wel erg leuk, maar jullie hebben toch niet alle schildpad eieren op gegeten met het ontbijt!?! ;-) Veel plezier nog! en we "houden je in de gaten"

Grtz de Bakker! :D

• 25 Maart 2015 - 19:44

Chantal:

Heey die Veerle,
    Wat leuk om even weer wat over je te lezen.
    En mooi dat jullie het daar naar je zin hebben.
    Maak er nog een paar mooie mandjes van daar samen, en dan maar weer tot ziens!
    Vele groeten Chantal.